دستگاه اندازه گیری چربی احشایی با پالسهای نوری

اگرچه بسیاری از افراد به طور روزمره شکم خود را بین دو انگشتشان جمع می کنند تا ببینند چه مقدار چربی در ناحیه ی شکمشان تجمع یافته است، اما این کار تنها اندازه ی چربی زیر پوستی آنها(subcutaneous fat) را نشان می دهد. حال یک دستگاه جدید به نامBello  بطور عمیق تری و با استفاده از پالسهای نوری چربی احشایی را اندازه گیری می کند.

در حالی که چربی زیر جلدی مستقیماً در زیر پوست و بالای عضلات شکم قرار دارد، چربی احشایی در پشت عضلات قرار می گیرد. این بدان معنی است که با فشار دادن پوست شکم بین دو انگشت، میزان چربی احشایی قابل اندازه گیری نیست. اطلاع از میزان چربی احشایی مهم است، زیرا مقادیر بیش از حد آن با مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، دیابت و بیماری کبد چرب مرتبط می باشد.

اینجاست که دستگاه Bello برای این کار طراحی شد. طرز کار با این دستگاه اینست که آن را در برابر پوست شکم خود نگه می دارید، تا پالس هایی از نور مادون قرمز نزدیک (با طول موج های مختلف) را به بافت زیرین شکم شما ارسال کند. برخی از آن نور توسط بافت جذب می شود، در حالی که بقیه ی آن پراکنده شده و به دستگاه باز می گردند. براساس تجزیه و تحلیل این سیگنال های نوری بازتاب شده، Bello  می تواند میزان چربی های زیر پوستی و چربی احشایی منطقه ی اسکن شده را تعیین کند.

این داده ها از طریق بلوتوث به یک برنامه iOS یا Android در تلفن هوشمند کاربر منتقل می شود، و داده ها بر روی صفحه نمایش داده می شوند. اگر سطح چربی احشایی به میزان خطرناکی بالا باشد، به همراه توصیه هایی برای رفع این مشکل، به کاربر هشدار داده می شود.

یک باتریبرای چهار ماه استفاده ی خوب از دستگاهBello  کافی است.

به گفته سازندگان آن، Bello از طریق آزمایشاتی که در "یک بیمارستان مشهور دانشگاهی" انجام شد، تأیید شده است و در آنجا مشخص شد که قرائت های آن به شدت با سیستم های اندازه گیری بالینی چربی همخوانی دارد. همچنین ادعا می شود نسبت به دستگاههایی که از فناوری آنالیز بیو الکتریکی امپدانس(BIA)  استفاده می کنند، برتری دارد زیرا خوانش های آن تحت تأثیر سطح هیدراتاسیون کاربران قرار نمی گیرد.

منبع:

https://newatlas.com/health-wellbeing/bello-near-infrared-visceral-fat-measurement/